زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
 

با دعای ندبه در پگاه جمعه‌ (کتاب)





«با دعای ندبه در پگاه جمعه (نقد و بررسی اشکالات سندی و محتوایی دعای ندبه)»، اثر علی اکبر مهدی پور ، تحلیلی است در باره متن و سند دعای ندبه و پاسخ به منتقدان آن که به زبان فارسی و در سال ۱۳۸۰ ش، نگارش یافته است.


۱ - معرفی اجمالی



ایجاد تردید و خدشه وارد کردن برخی در سند و محتوای دعای ندبه، مؤلف را واداشته تا با پژوهشی عمیق تر، به اشکالات وارد شده به این دعا بپردازد.

۲ - ساختار



کتاب با مقدمه مؤلف در مطرح کردن شبهاتی که در مورد این دعای شریف وجود دارد، آغاز شده و مطالب در پنج فصل، ارائه گردیده است.
مؤلف در ابتدا، نگاهی اجمالی به تاریخ ندبه سرایی برای آخرین حجت الهی، حضرت مهدی علیه‌السّلام انداخته و بعد از پاسخ به شبهات موجود در این زمینه، به تفصیل سند دعای ندبه و برخی اشکالات محتوایی این دعا را مورد بررسی و تحقیق قرار داده و با ارائه نمونه‌هایی از استنادات فقهای شیعه به دعای ندبه، مطالب را به پایان رسانده است.
نویسنده، دعای ندبه را بیانگر تاریخ فشرده‌ای از حضور حجت‌ها و اولیای الهی بر پهنه خاک می‌داند که از آدم علیه‌السّلام شروع شده و تا آخرین حجت خدا ، حضرت مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف ادامه می‌یابد.
از دیدگاه وی، ندبه برای امام زمان علیه‌السّلام دارای سابقه‌ای بس طولانی است و تمام انبیاء و ائمه علیه‌السّلام ، آمدن او را بشارت داده و در فراق او ندبه و زاری کرده‌اند.

۳ - گزارش محتوا




۳.۱ - فصل اول


فصل اول، در پی آشنایی خواننده با دعای ندبه، نکاتی در مورد این دعا، در دو بخش، ارائه می‌نماید:
۱. سابقه تاریخی ندبه در فراق موعود منتظر: اشاره کوتاهی است به سیره پیشوایان دین از پیامبران گذشته، چون حضرت داود ، دانیال ، حیقوق نبی و عیسی علیه‌السّلام گرفته تا پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و دیگر معصومین علیه‌السّلام که قرن‌ها پیش از طلوع خورشید امامت ، در فراق آن حضرت می‌سوختند؛ به همراه نقل بخشی از فرمایشات ایشان در مورد حجت منتظر.
۲. بررسی سندی دعای ندبه: سلسله رواتی که این دعا را نقل کرده‌اند، ذکر شده و مورد بررسی قرار گرفته است، از جمله: ابوجعفر محمد بن حسین بن سفیان بزوفری، ابوالفرج محمد بن علی بن یعقوب بن اسحاق بن ابی قره قنائی، محمد بن جعفر بن علی بن جعفر مشهدی حائری و...

۳.۲ - فصل دوم


فصل دوم، به پاسخ به شبهات و اشکالاتی که در مورد این دعا مطرح شده است، اختصاص دارد.
مؤلف در پی آن است تا پرسش‌هایی که از دیرباز در باره دعای ندبه، به عنوان اعتراض ، به منظور ایجاد شبهه و تردید ، از طرف دشمنان ابراز شده و در مواردی توسط دوستان ناآگاه انتشار یافته را مطرح نموده، پاسخ‌های ساده، روشن و درعین حال مستدل و منطقی آنها را در اختیار خواننده قرار دهد؛ اشکالاتی چون هماهنگی دعای ندبه با عقاید کیسانیه ، مغایرت آن با معراج جسمانی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ، صحت و عدم صحت صدور آن از معصوم، ناسازگاری فرازهایی از آن با قرآن ، منافات با عقل و...
به عنوان مثال، در شبهه‌ای چنین آمده که دعای ندبه بدعت است، زیرا این دعا در زمان رسول اکرم و ائمه علیه‌السّلام نبوده و در هیچ مدرکی ذکری از آن نشده است.
مؤلف در پی پاسخ به این سؤال، دلایلی را مطرح می‌نماید:
۱. این دعا بالخصوص از معصوم صادر شده ( امام صادق علیه‌السّلام)؛
۲. اگر دلیل خاصی هم نداشتیم، عمومات شامل آن می‌شد، زیرا متن آن حمد پروردگار، درود بر رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و ذکر مناقب اهل بیت علیه‌السّلام است که همگی مطلوبند؛
۳. بر فرض هم که چنین نباشد، طبق روایات ، انشای خطبه ، دعا، مناجات و... که شامل مطالب درست و صحیح اعتقادی باشد، شرعا مانعی ندارد.

۳.۳ - فصل سوم


فصل سوم، به چند نکته در رابطه با دعای ندبه اشاره می‌کند، از جمله:
۱. استناد فقهای بزرگ شیعه به بخش‌هایی از این دعا، مانند شیخ مرتضی انصاری ، ملا محمدکاظم خراسانی ، میرزا علی ایروانی و... ؛
۲. منتفی بودن اینکه این دعا ساخته یکی از علمای بزرگ باشد به دلایل فراوان؛
۳. اینکه چرا به خواندن این دعا در اعیاد چهارگانه سفارش شده است؛
و...

۳.۴ - فصل چهارم


فصل چهارم، اختصاص دارد به متن دعای ندبه که شیخ عباس قمی رحمة‌الله‌علیه در مفاتیح الجنان نقل فرموده؛ مطابق با متن مصباح الزائر سید بن طاووس ، به همراه ترجمه‌ای ساده و روان از این دعای شریف.

۳.۵ - فصل پنجم


فصل پنجم، آثار نویسندگانی که به دفاع از حریم دعای ندبه برخاسته و در این زمینه تالیفاتی را به رشته تحریر درآورده‌اند، ذکر شده است، از جمله: انوار الولایة ( صافی گلپایگانی )، به عشق مهدی ( محمدشائق قمیپاسخ ما به گفته‌ها ( مهدی مرتضوی لنگرودیتحقیقی درباره دعای ندبه ( رضا استادی ) و...

۴ - وضعیت کتاب



فهرست مطالب در ابتدا و فهرست منابع و مآخذ در انتهای کتاب آمده است.
پاورقی‌ها بیشتر به ذکر منابع اختصاص دارد.
[۱] «امام مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف در آینه قلم کارنامه منابع پیرامون امام مهدی علیه‌السّلام و مهدویت»، پارسا با مشارکت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و انتشارات مسجد جمکران، (۱۳۸۸)، قم، مؤسسه اطلاع رسانی اسلامی مرجع، ج۱، ص۱۲۶.


۵ - پانویس


 
۱. «امام مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف در آینه قلم کارنامه منابع پیرامون امام مهدی علیه‌السّلام و مهدویت»، پارسا با مشارکت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و انتشارات مسجد جمکران، (۱۳۸۸)، قم، مؤسسه اطلاع رسانی اسلامی مرجع، ج۱، ص۱۲۶.


۶ - منبع


نرم افزار کتابخانه مهدویت، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب مهدویت




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.